Generell info



Om du planlegger en tur med terrengsykkel på Haugalandet/Karmøy så kan det være greit å sjekke kartet mitt, der er det bilder av stier fra området og jeg legger til flere for hver tur.
P.S. Bildene jeg legger ut i postene og på kartet er altså ikke alltid tatt på samme dag.

søndag 6. oktober 2019

Arafjellet & Udnevarden





Kjør fylkesvei 511, Austre Karmøyveg, til avkjørsel til husnummer 424. Ta av vestover, motsatt av nr. 424. Her finner du parkeringsplass og infotavle. (samme info som ligger på telltur.no)


Har testet to ruter til Udnevarden/Arafjellet, ingen av dem kom jeg helt til toppen på, så jeg måtte gå 3-4 minutt i slutten av turen.


Den nordligste stien går langs demmingen, denne er utfordrende og jeg valgte å gå flere steder.

Stien sør på mitt bilde er mye bedre å en kan sykle helt frem til foten av Udnevarden, turen går over en noenlunde tørr sti, litt humpene og noen små bløte partier, stor sett flatt terreng så ingen tøffe bakker å møte her, heller ingen steinur så altså en helt ok tur.

Husk å lukke grinda du passerer helt i begynnelsen av turen, der en passerer et hus og en løe.




En må følge litt med i terrenget så en kan nok ikke ta noen fartsrekord på sykkelen her, men litt planlegging av de små utfordringene som kommer er jo bare gøy.

For info så ligger Arafjell noen få meter nord for Udnevarden.

Kjekk tur (sti sør), ikke kjempeutfordrene men litt humpene så gode dempere er greit å ha. 


Testsykkel for denne turen (sti sør) : Haibike FullFatSix 10.0 2019.
Testsykkel for denne turen (sti nord) : Univega Vision E 3.5.

Annen info:
Arafjellet & Udnevarden er med i mobilspillene Ingress og PokemonGo, samt Arafjellet er en del av telltur.no i 2019

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar